divendres, 12 de febrer del 2016

Hillary Rodman, l’altra dona



Ja han passat gairebé vint anys des que la llavors primera dama del país més poderós del món va passar la vergonya de veure’s humiliada en els mitjans de comunicació de l’univers sencer. El seu marit, l’emperador del god bless America, va aprofitar-se de l’eròtica del poder per fer-se a una becària enlluernada per la magnificència de l’escenari; deixarem els detalls escabrosos a banda.



A la senyora Clinton aquella infidelitat va fer que es guanyés la simpatia de l’opinió pública americana que, fins llavors, la tenia per una tipa ambiciosa, setciències i malcarada. Ves per on, la Lewinski, ara harpia aprofitada, va obrar el miracle de convertir la primera dama rapinyaire en tendre xai en mans d’un barba-roja sense escrúpols. I, a sobre, el cop empàtic final: la resignada cornuda i l’Amèrica tota van ser víctimes subsidiàries de les mentires reiterades del marit president. Les banyes domèstiques havien crescut fins a ornamentar el frontispici de l’imperi. Tots i cadascun dels americans eren uns cornuts, des del més ric fins al més pobre; des de les mansions dels Hamptons fins als suburbis de Detroit o de Los Angeles. I, per sobre de tots, la Hillary, mare i esposa soferta, que es sacrificava pel bé de la nació, restant en l’escenari de la mortificació fins acabar de repintar les parets tacades. En general, les civilitzacions avançades acostumen a tractar millor amb les legítimes que les amants sobrevingudes. Ja ho deia la lletra de The other woman, la cançó que va fer popular la Nina Simone i que havia escrit Jesse Mae Robinson: “I mentre passin els anys/l’altra dona passarà la seva vida sola”.



Amb tot, el poble americà que és savi, malgrat les aparences, mai va deixar de sospitar que la senyora Rodman havia estat el principal cervell de l’operació que va situar al pocapena del seu home en la presidència. Si no, de què hauria aconseguit arribar, amb les seves escasses qualitats, fins al capdamunt de tot. Potser per això, per aquesta antipatia que restava somorta en el subconscient dels americans, la Hillary mai ha estat una bona candidata a res, quan aquest res depèn del veredicte de les urnes. Va ser engolida fa vuit anys pel vendaval Obama, però també havia estat batuda abans per altres contrincants menys robustos.



Ara ho torna a provar. Fins fa poques setmanes era la principal favorita a les primàries del Partit Demòcrata. Però un iaio flauta, que l’acusa de ser casta, li està posant difícil. El discurs d’aquest aspiant és d’una extraordinària simplicitat: la senyora Rodman forma part del reduït grup elitista, arrelat a Washington, que viu únicament per monopolitzar el poder polític dels Estats Units, impermeable a les necessitats de la gent comú; allunyat dels americans, dels seus anhels i dels seus desitjos. I l’exemple primer d’aquesta ambició sense límits no el diuen, però està al cap de tots: la Hillary, que ja era la presidenta de veritat quan el seu marit s’entretenia jugant amb la becària, mai ha volgut renunciar a la mamella del poder, que, per la gent com ella, raja llet addictiva.



Cal advertir, però, que, si la Hillary enlloc de ser una dona fos un mosso cepat, ningú trobaria malament que s’hagués quedat a la capital, un cop coneguda la infidelitat, per comptes de tornar a Arkansas a fer catúfols i pastissos de grosella. La societat americana segueix essent conservadora i masclista si fem servir els estàndards europeus. A Alemània, per exemple, no els ha fet res triar la senyora Merkel per dirigir el govern. En això de la igualtat de sexes, els EUA tenen un no se què de Mediterrani.  



Anècdota que no ve massa a tomb: A l’estiu de l’any 1982, el del mundial del Naranjito, la Nina Simone actuava al Parc de la Ciudadela de Pamplona. En aquella època, jo passava els estius en aquesta ciutat navarresa: treballava en el que podia i mai tenia un duro a la butxaca. Amb alguns amics havíem fet plans per anar al concert de la cantant americana, però a última hora em vaig quedar a terra perquè no vaig aconseguir prou diners per a pagar-me l’entrada. Recordo que una parella de germans amb qui em feia es van oferir a pagar-me la diferència que en faltava. Però jo era jove i orgullós: els vaig donar educadament les gràcies i em vaig resignar a no veure la Simone. Al final va resultar que aquell concert va ser un absolut desastre: la cantant es va presentar borratxa (indisposada si ho preferiu) i no va ser capaç de cantar ni un de sol dels seus èxits. De veritat que em va saber greu pels meus amics, de fet mai més he pogut sentir ni un bri de benvolença per la Simone, tot i reconèixer-li el seu insòlit talent. Per tot plegat, doncs, us recomano una versió de The other woman diferent, la que van adaptar l’Elvis Costello i la sueca Anne Sofie von Otter, oriünda d’un país que no fa tants miraments en l’ordinal de les dones, potser perquè les respecta