Només un antic capitost resisteix estoicament el tsunami
que devasta la memòria dels partits polítics que es volen 2.0. Sí, Artur Mas no
acaba de fer el pas enrere; ni a Convergència, val a dir-ho, el volen retirar.
Potser perquè, com qui diu, encara no fa quatre dies que va plegar. Potser perquè
el partit encara no ha consolidat un successor amb prou garanties, o potser
perquè l’actual fragilitat de la formació desaconsella exposar-la als cops d’aire
d’una transformació traumàtica. Potser perquè la corrupció institucionalitzada
encara no l’ha tacat prou. Potser perquè vol tornar i els seus correligionaris
el veuen com l’únic amb prou tremp per conduir el carro en mig del pedregar.
Qui sap per què? Però la veritat és que Mas és l’ombra d’Homs en tots els actes
de la campanya pel 26J. Convergència no l’amaga, transmetent la idea que forma
part del seu patrimoni net.
Ahir, sense anar més lluny, a les escales de la catedral
de Tarragona, davant d’una audiència escadussera, ai, las! com diria la Rovira,
el tàndem Homs-Mas va tornar a comparèixer —per cert, flanquejats per Ferran
Bel, l’alcalde de Tortosa que en tota la història més ha contribuït a la
desfeta convergent, amb la seva defensa del monument franquista de l’Ebre
i la cartelleria de les eleccions del mes de desembre, la més lletja
de la història universal de la democràcia, només superada per la de la també
convergent Mercè Jou, l’any 2011, i la del Bloc Olesà de l’any 2007, on jo hi
sortia i de la que espero que no quedi cap vestigi—. Homs i Mas, doncs, van ser
els plats forts de l’acte de Tarragona, a les escales que pugen fins la
catedral.
(Quina mania de fer els actes a cel obert! Si no et garanteixes la
presència massiva de seguidors, corres el risc de transmetre una imatge de liquidació
imminent. Precisament la que van difondre els representants del centre dreta
català, accentuada pel contrast de l’acte d’ERC a Amposta, amb la plaça plena i
el Rufián ben pentinat).
Tot podria haver canviat, però, si Homs s’hagués marcat
un Robbie Williams. Un número d’impacte d’aquells que donen la volta al món i,
qui sap, poden canviar el signe d’una campanya que té tota la pinta d’acabar,
per a ell, amb sanglots i llàgrimes en qualsevol sala del Majestic, si encara els
arriben els diners per llogar-la la nit electoral. Us imagineu al Quico Homs,
micròfon en mà, atacant els compassos de Mr. Bojangles, la popular cançó que
parla d’una vella estrella de la dansa vinguda a menys? I us imagineu al Mas,
al darrera, fent de Mr. Bojangles, marcant-se uns passos de claqué aprofitant els graons de la plaça? Ah!
això sí que podria dinamitar les expectatives creixents dels podemites i l’autocomplaença
eufòrica dels populars. I, a més, podria potenciar el discurs sentimental dels
convergents i la projecció pública de l’antic president, amb una apel·lació
directa al tracte injust que es dispensa als venerables jubilats quan els focus
s’apaguen.
Comproveu doncs que la fractura generacional que ha obert
un abisme entre els nous i els vells polítics, encara manté un pont que els
comunica: el Mr. Bojangles de la metàfora marinera, l’Artur Mas que no pot
deixar de ballar, encara que sigui a canvi de les molles del banquet de la
nit del 26 de juny.
P.S.: En cap paràgraf d’aquest article
he mencionat Julio Anguita. No ho he fet, de manera absolutament
conscient, perquè m’espatllaria
l’argument central. Ell és l’autèntica excepció, és encara un veritable
referent per a les noves generacions que si el mantenen en zona fosca no
és per
raons de descrèdit personal o incoherència ideològica, sinó perquè tenen
por
que els renyi.
De la cançó Mister Bojangles se n’han
fet moltíssimes
versions des que va ser composada a meitat dels anys seixanta per Jerry
Jeff
Walker. Entre d'altres les de: Nitty Gritty Dirt Band; SammyDavis Jr.;
Nina Simone; John Denver; la versió del musical Fosse... Totes les
podreu trobar a youtube.