dijous, 28 de gener del 2016

Grasses, lletges i putes traïdores



Les diputades de la CUP van ben equivocades quan diuen que les critiquen pel seus cossos, pentinats o lletjor. Tot és molt més senzill: les critiquen, primer, perquè són dones que s’atreveixen a pensar i, més enllà, perquè el seu pensament subverteix el perpetu patriarcat en què quasi tota la humanitat es va instal·lar des del principi dels temps. Una manera de pensar herètica que les identifica, com elles mateixes diuen, ara sí encertadament, amb les bruixes de l’edat mitjana. Les que van cremar a les fogueres i les que van sobreviure per infantar els nostres avantpassats. 

Fa massa anys, un professor em va recomanar La fabricación de la locura, un assaig del psiquiatra hongarès Thomas Szasz. Aquest catedràtic de la Universitat de Siracusa establia paral·lelismes entre la figura de les bruixes de l’edat mitjana i aquells que en l’actualitat definim com a malalts mentals. Unes i altres, segons Szasz, satisfan una necessitat social: la cosificació de la figura d’un boc expiatori pecaminós que “purifica” a la societat, a través de la seva execució punitiva.

Vivament impressionat pel que hi explicava, vaig capbussar-me en la lectura de Szasz i vaig aprendre que les bruixes eren dones com les altres i que, per tant, a ulls de l’ortodòxia clerical, temptaven els homes amb tota mena de maleses i enganyifes, com havia fet la pèrfida Eva amb l’innocent Adan, en el prefaci de la història de la humanitat. Era tanta la seva malícia, i tan perverses les seves intencions, que cada mes esclataven en sangs, i se’ls escolava la vida per aquell forat pecaminós que atreia, com cap altra, les ànimes càndides dels esperits febles. I aquestes dones tenien marques, senyals inequívoques de que s’havien entregat sense reserves a Satanàs. Les depravades inclinacions de les bruixes no plaïen Déu i per això no dubtava a castigar els homes: epidèmies, fam, monarques sense descendència, catàstrofes naturals... Així, cada cop que el blat no s’espigava, es pansien les verdures, la pedra feia malbé les pomes, els serfs no tenien amb què pagar el delma, o la dinastia coronava un rei anormal, els inquisidors es feien un tip de cremar bruixes, prèvia tortura.

Dones marcades, potser diferents, ni més ni menys valentes que d’altres, però assenyalades per ser dones i sempre a punt per rebre turment. Dones lletges, dones boniques, de bon caràcter o esquerpes, sensibles o agres, tendres, afectuoses, esquívoles, sorrudes, cruels, submises... Tant se val, dones amb qui purgar el pecat original, el que ens va privar del paradís.

Hi ha qui diu que l’Anna, l’Eulàlia, la Gabriela o la Mireia, dones intel·ligents i compromeses, han posat en perill la il·lusió paradisíaca de la Catalunya de les fonts de mel, dels milions d’orgasmes, de la riquesa sense fi. I per això, alguns han assenyalat les seves marques, la prova d’una complicitat demoníaca que ens portarà dissort eterna.

Però no patiu, les diputades de la CUP potser són lletges; potser s’equivoquen i, a vegades, no entenc perquè fan el que fan; potser no van pentinades segons l’estereotip; potser no pensen com jo, però les prefereixo lliures i amb criteri. Aspiro a no ser com aquells que les insulten des d’un masclisme repugnant. Perquè tot plegat respon només a l’enveja que el brillant desperta en el mediocre, l’estirabot de qui no és capaç de teixir un argument rigorós, la falsa severitat de qui viu amb una angoixa acomplexada, l’insult de qui no fa altra cosa a la vida que anar a remolc, sempre perdut en les consignes, com més salvatges i matusseres, millor. L’home que té terror de la dona i la dona que encara està sota el jou d’una educació esgarriada.