dimarts, 19 de gener del 2016

Barcelona, en estat d'emergència social



L’Ajuntament de Barcelona acaba de publicar un estudi sobre la desigualtat en la capital catalana que posa en evidencia les enormes diferències de renda existents entre barris i veïns. El creixement demogràfic dels anomenats anys de la bombolla sumat a l’acarnissament de la crisi posterior en els segments socials més fràgils i vulnerables ha disparat els desnivells entre els barcelonins. Si aquí afegim que l’estat incompleix sistemàticament el paper de redistribuidor de la riquesa que li assigna el capítol 1 de la Constitució (quan explicita el seu caràcter social), la pobresa crònica d’alguns barris esdevé misèria, la marginalitat es dispara i l’exclusió adquireix patina d’estat natural.

És en aquest context, quan la política irromp, com a camp d’activitat de manufacturació simbòlica on els seus protagonistes es barallen per tal de convertir en hegemònics els seus dogmes i la seva categorització social o de classes. És el cas de les formacions que defensen l’estatus quo, com un element amortidor dels perills de descarrilament del sistema: primer amb l’ús maldestre del monopoli de la violència, legitimada que no legítima, però més endavant amb la més subtil construcció d’un discurs que amoroseix el conflicte i, sense modificar l’estructura bàsica que manté les desigualtats, assegura la perpetuació de la “dominació dels dominants”. Paral·lelament, en els darrers anys, han començat a aparèixer altres partits, coalicions o confluències que han fet de la lluita contra l’eradicació de la pobresa i les desigualtats l’objectiu principal de la seva activitat: ha estat una resposta reactiva contra la impunitat amb què el discurs simbòlic oficial ha anat buidant de contingut l’anomenat estat del benestar per la via de l’apropiació de l’administració democràtica. L’exemple més notable d’apropiació, manipulació i hipocresia el trobem a la Unió Europea, una institució de funcionament clarament antidemocràtic que posa com a condició ineludible per a pertànyer-hi la qualitat democràtica dels seus membres.

Amb tot, la progressiva aparició de noves formes d’expressió política ha començat a posar en perill l’hegemonia del discurs oficial. Naturalment, aquells que el representen i el defensen han reaccionat amb contundència i per diferents vies:

-      l’aparició constant en els mitjans de comunicació d’un missatge que difon de manera intensa les “grans” misèries universals i amaga les “petites” misèries pròpies. No s’aconsegueix, però, amb aquesta argúcia la fi que es persegueix. Al contrari, en l’imaginari de les misèries patides no hi ha diferència entre les petites i les grans i l’únic que s’aconsegueix amb aquesta política d’opacitat és que el conflicte s’intensifiqui, ja que qui pateix acaba tenint consciència de que el seu patiment porta aparellada una condemna d’invisibilitat. No obstant, cal parar-hi atenció perquè aquesta dualitat discursiva té una conseqüència indesitjable: la manca d’empatia i solidaritat entre la classe patidora, entre la invisibilitat de les penúries pròpies i l’amplificació de les penúries universals. Cal observar que aquells que dominen el discurs oficial juguen a cronificar el repartiment injust de la riquesa estatal i, per això, no dubten en sobreexplotar (en magnituds habituals aquí) a aquells que arriben expulsats d’altres indrets, atiant l’odi dels uns contra els altres.

-      L’estratègia d’aquells que monopolitzen el discurs oficial ha fet servir un segon mètode per intentar perpetuar el seu domini: l’apropiació dels nous conceptes que posen en evidència el creixement injustificable de les desigualtats i la reproducció d’unes relacions socials de dominació cada vegada més intenses. Fixeu-vos sinó en el concepte “emergència social” i en els plans pal·liatius que acostumen a acompanyar-lo. El discurs fins ara hegemònic ha començat a incorporar aquest concepte i a tractar-lo com si no tingués cap utilitat identificar-ne els responsables o també camuflant sota una vergonyosa capa de silenci la complicitat necessària dels poders públics. I aquí no hem de fer cap excepció: tots els poders de l’estat hi han col·laborat.

Per tot això, sento una certa perplexitat quan algunes cares conegudes defensen, de manera emfàtica, la posada en marxa de plans d’emergència social. Recordo quan algunes d’aquestes cares de pedra picada feien tot el possible per perpetuar les desigualtats, a major glòria de la lliure competència i del mercat. No seria prudent confiar en els plans que puguin sortir d’aquests individus que sempre els condicionen a l’intangible eteri de la disponibilitat pressupostària; els mateixos que elaboren el pressupost, retallen les despeses, dispensen de tributació al capital rendista i especulatiu i camuflen el paper fonamental que en el creixement de la desigualtat juga un sistema impositiu estructuralment injust.

En un món on 60 persones acaparen els mateixos recursos que la meitat de la població mundial, i on les diferències en la renda dels ciutadans d’una mateixa ciutat mostra una fractura veïnal entre l’opulència i la misèria, és bàsic emprendre polítiques que atenuïn aquestes dramàtiques diferències. Polítiques que han d’anar des de les cures pal·liatives, plans d’emergència social, fins a mesures de canvi estructural que evitin l’empobriment sostingut de la majoria de la població i l’hegemonia d’un discurs que ho justifiqui.

Nota: Sobre posicions dominants i subjectivitat socialitzada a l’hora d’analitzar fenòmens urbans de pobresa extrema us recomano La miseria en el mundo de Pierre Bordieu i altres.