dijous, 1 d’octubre del 2015

García-Albiol s’extravia en l’àrea metropolitana





Les eleccions al Parlament de Catalunya ja són història. La campanya final de les diferents candidatures ha donat l’empenta definitiva a la interpretació plebiscitària d’unes eleccions que sobre el paper no ho eren. Recomptades les paperetes, tothom té clar com han quedat els partits, però no hi ha acord a l’hora de determinar el guanyador del plebiscit, ni n’hi haurà.

La segona gran incògnita a resoldre era la de la incidència del vot metropolità. La comptabilització final és prou clara: l’increment de votants en aquesta àrea —que va superar els dos-cents mil nous electors— i la concentració del vot en menys candidatures s’ha traduït en un creixement del vot unionista, concentrat en Ciutadans, en un increment menor de les terceres vies (per l’efecte del nou format d’Unió), però també en  un augment remarcable del sobiranisme, monopolitzat per la CUP.
 

El gran derrotat en aquest intent de mobilització, amb un clar component identitari, ha estat Xavier García-Albiol, el líder, acabat d’estrenar, del Partit Popular a Catalunya. La intensa activitat d’aquest dirigent, concentrada en les comarques del Barcelonès i Baix Llobregat, ha pretès sacsejar als sectors ciutadans que habitualment no participaven en les eleccions al Parlament de Catalunya, amb un índex d’abstenció molt superior al d’altres convocatòries.

Des de l’evidència del comportament dual de l’electorat català —guanyadors diferents en les mateixes demarcacions, en funció de l’àmbit de cada elecció—, García-Albiol ha enfrontat amb una certa irresponsabilitat a autòctons i nouvinguts, a catalans de soca-rel amb fills i nets d’immigrants, com si l’origen fos la principal variable que explica el sentit de les preferències d’aquesta “majoria silenciosa”, com l'ha qualificada.

García-Albiol ha oblidat l’eix ideològic de la competència electoral i, sobretot, el desgast que les posicions populars han patit en aquests territoris metropolitans, on la crisi ha fet estralls i les polítiques dels seus correligionaris no han ajudat a fer-la més passadora, sinó tot el contrari (o així és com ho perceben els veïns d’aquests barris i ciutats).

Entre el soci català de Rajoy i la becària de Rivera, els nous votants que han fet cap als col·legis electorals han preferit a la segona: per ella, que s’ha mostrat més desimbolta que el candidat badaloní, i també com un símptoma del desgast del projecte popular i l’emergència de l’opció Ciutadans.

Els cartells electorals són bona prova de que els assessors de campanya ja intuïen que tot portava cap a aquí. En els pòsters del partit taronja compartien protagonisme, en requadres separats, la candidata i el seu cap. La cartelleria popular, amb la llegenda “plantem cara”, mostrava únicament el rostre allargassat del candidat Albiol. De Rajoy, ni rastre.

Així, doncs, els nous votants metropolitants s’han decantat per Ciutadans i, en menor mesura, per la CUP. Les conseqüències semblen clares: la conurbació urbana barcelonina ha donat l’empenta definitiva a les ambicions estatals d’Albert Rivera, el primer català amb serioses possibilitats de ser President espanyol des de fa molts anys, i, alhora, ha fet possible l’escac a l’Artur Mas, molt perjudicat per l’estancament de la seva candidatura en aquest àmbit territorial.

Nota al peu: El quadre és d'elaboració pròpia a partir de les dades electorals de la Generalitat de Catalunya.