dijous, 17 de març del 2016

Un dels nostres



"Mai acceptaria pertànyer a un club que m'acceptés com a soci"

L’ enquadrament d’un individu en qualsevol col·lectiu o grup pot ser el resultat d’una acció voluntària. Però també pot obeir a l’opinió que terceres persones en tinguin. Les conseqüències d’aquesta socialització sovint són positives. Com a mínim, rescaten al subjecte del risc d’un ostracisme penós, o el permeten gaudir de les avantatges que aquesta pertinença obsequia. Ser “un dels nostres” en el llenguatge mafiós porta aparellats drets i obligacions en relació a l’organització criminal. I en el rèdit net que cadascú n’obté rau l’atractiu de ser-ne membre. Tots aquests beneficis poden tenir una doble lectura, en positiu o en negatiu: ser de la màfia em garantirà protecció davant tercers o altres companys amb qui pugui estar enfrontat; qualsevol vulneració del codi mafiós, o incompliment dels meus deures respecte del grup, poden posar en perill la meva integritat física. Deixant de banda l’exemple extrem d’una organització criminal, els homes (i les dones) preferim enfrontar-nos als incerts reptes exteriors convenientment arrecerats en mig d’una munió de congèneres: som un animal social. O si preferiu l’expressió aristotèlica: som un zoon politikon.

Els clàssics grecs, amb Aristòtil al capdavant, van establir una íntima relació entre la sociabilitat humana i la funcionalitat política i organitzativa de les seves accions. L’home arriba a la seva plenitud racional a través de la voluntat compartida d’aconseguir una polis millor. L’individu singular s’enquadra en un conjunt que l’abasteix d’un nou codi ètic, d’un nou cos de valors que depassen els propis, d’una cosmovisió a la que s’arriba amb la complicitat dels altres ciutadans, però sempre amb un objectiu ben definit i la certesa de que viure en grup o pertànyer-hi resulta d’allò més confortable.

I així fins arribar al segle XXI, on l’aparició de grups dificilment enquadrables, segons els cànons tradicionals, ho sacseja tot.

Un exemple el trobem en el nou partit liderat per Pablo (Manuel) Iglesias —és còmic l’afegit que des de la cúpula del PSOE es fa del segon nom del podemita per tal d’allunyar-lo del fundador del socialisme espanyol, per evitar-ne una analogia i, el que seria pitjor, una apropiació— que parteix de la màxima que l’enquadrament té més defectes que virtuts. Aquest allunyament dels cànons, socialment acceptats fins ara, no és ni original ni nou; la història és ben plena de dissidències sorolloses. Allò que és nou és l’histèric intent dels menyspreats per proclamar als quatre vents que no, que els que es diuen diferents són un més del grup, que, malgrat la imatge que projecten, els podemites són com ells. 

Podemos s’ha entestat en subratllar les diferències que els separen dels altres grups polítics espanyols. Els seus dirigents consideren que l’enquadrament en aquest grup no els beneficia en res i, el que és pitjor, no els proporciona un codi ètic acceptable, els proveeix d’un cos de valors que repugnen i, a més, els allunya dels ciutadans i els nega el seu apreci. Podemos intueix que el sistema es col·lapsa i es vol posar a recer.

Repeteixo, doncs, que el novedós no és el desinterès de Podemos sinó la resposta dels rivals polítics. Una resposta que arriba des del desconcert generat per la coincidència en el diagnòstic: sí, és cert, el sistema polític espanyol va camí del desastre. Però els partits polítics tradicionals embasten una contesta que podríem considerar quasi suïcida: Podemos no s’equivoca, però desconfieu de Podemos perquè és un dels nostres. Els grups consolidats, sense altre lògica que la de garantir-se la pròpia supervivència, aïllen el ciutadà de l’objectiu original de tota acció pública, allò que els grecs definien com la millora o el progrés de la polis. Fan arribar el missatge de que això no té remei. El discurs majoritari, quasi hegemònic, recomana els pal·liatius de sempre per a un cos per on avança la putrefacció. I, alhora que és incapaç de guarir el malalt, criminalitza al guaridor alternatiu no per les cures que proposa, sinó per ser qui és: un de la colla.

Som a poc menys de quatre mesos de que en els ajuntaments de l’estat espanyol s’obri la veda de les mocions de censura “constructives”. Algunes de les principals ciutats han estat governades des de les eleccions de maig per candidatures relacionades amb grups no tradicionals. Ho fan en una flagrant minoria que, fins al moment, ha estat objecte d’una cert bloqueig institucional, per l’acció concertada de les majories opositores. La paràlisi evident en la gestió de govern s’ha traduït en la impossibilitat d’aplicació d’algunes de les seves propostes més interessants. És cert que s’han pres mesures d’un cert impacte, però han estat bàsicament cosmètiques i superficials. Això ha servit per bastir el discurs del “veieu com són com nosaltres i, en el fons, no fan altra cosa que polítiques continuistes?"

La gran incògnita és si passat un any de les darreres eleccions, i en el moment en què sigui possible presentar mocions de censura, les majories de bloqueig faran el pas de convertir-se en majories de govern. O, pel contrari, deixaran que els nous grups emergents s’ofeguin en la irrellevància d’una acció pública aixafada pel pes de l’aritmètica.