dimecres, 18 de maig del 2016

M’encanta París al mes de maig



La setmana passada vaig conèixer la Shan i el Ru, dos joves estudiants de la província de Hunan, al sud de la Xina. Els vaig trobar a la plaça Urquinaona de Barcelona, perduts. Anaven buscant el Palau de la Música, una joia del modernisme segons explicava una guia de viatge francesa, prou atrotinada com per fer entendre que els dos joves xinesos la consultaven potser massa sovint. Vam fer coneixença en aquella hora del migdia en què ja has acabat de dinar, ja t’has passat per la llibreria habitual sense trobar cap novetat assequible i fas temps, tot passejant abans d’agafar un transport públic que et torni a la corona metropolitana, per continuar sumant i restant fins acabar la jornada laboral.

Als joves xinesos se’ls veia extenuats de tant anar i venir per la Barcelona esplendorosa que atrau milers de visitants, amb les seves franquícies de tapes amb productes de fora de temporada, els museus curulls d’art de primer nivell, els edificis que s’han escapat de la vigilància de les avantguardes i les botigues que no tanquen mai, sempre disposades a fer la gara-gara al client amb la cartera plena. La ciutat de les paelles d’arròs ja no covat sinó poc cuit, la sangria aigualida, la cervesa massa gasificada i el pa tomaca per on han escampat tomàquet triturat, sucant-lo com si fos la mantega dels esmorzars continentals. La capital del seu mar recuperat i tornat a perdre definitivament darrera d’una barrera d’hotels luxosos, la del paisatge sense horitzons, encaixat entre turons i gegantins creuers de luxe asiàtic aconseguit amb lluentons de purpurina.

Els nois feien tan mala cara que vaig decidir acompanyar-los i, feta la visita per davant de la façana i la nota amb els horaris d’obertura al públic, vaig convidar-los a prendre un cafè a prop del Palau, en una bodega més aviat infecta, apartada del circuit habitual. Van explicar-me que estaven fent una estada d’un curs lectiu a París: ell en una prestigiosa facultat de Sciences Po; ella en un per a mi desconegut centre de comunicació audiovisual. Encara no sé com vaig ser capaç d’entendre res del que em deien: parlaven el francès més enrevessat que he sentit mai, i jo la veritat és que tinc l’orella molt de fusta. Ara bé, un cop els vaig explicar que la Barcelona de guia turística no m’agrada ni poc ni gens, van ser prou clars per dir-me sense embuts que ells prefereixen París i que Barcelona no li arriba ni a...

Barcelona al mes de maig o París? La resposta és ben senzilla i la trobem en la vella cançó d’Aznavour i Roche: sempre París. La ciutat que tot d’una s’omple de vida, feliç de veure el sol brillar; la ciutat on es senten les places i els carrers encanten. La ciutat que ha estat capaç de mimetitzar els turistes mantenint inalterable la seva personalitat. Potser ha sacrificat Montmatre, alguns racons del barri llatí, una mica les Tuileries i tots els Champs-Elysées, però resta l’essència d’una ciutat dinàmica i absolutament viva. Una ciutat presa a mig gas pels manifestants de la Nuit Debout, a punt de ser devorada per les banlieues mestisses, habitada per francesos que fan pudor de formatge i francesos que fan servir amb solvència la tajine i han incorporat al plat du jour el cus-cus royal. La capital de les contradiccions, a manta, que t’agafen desprevingut en qualsevol cantonada o en la petita taula de qualsevol cafè. Una ciutat viva que ha evitat fer de la tramoia la seva principal activitat. 

Paris és una capital que segueix bategant fins i tot quan s’apaguen els milions de bombetes que l’il·luminen; que en moments de crisi és capaç de sobreposar-se, guanyant-se la immortalitat i el títol de la millor vila del món que li concedí Willemetz, un lletrista que coneix que el seusecret consisteix en ser sempre ella mateixa. Amb bombes a deshora, ascensors socials trencats i desigualtats esfereïdores.

Barcelona, curta de personalitat, voldria ser Paris ara que ens ha pres el títol de Rosa de Foc. Però ho té magre. Potser pot competir en monuments (discutible) o en racons amb encant; pot presumir d’estar a tocar de mar, d’obrir-se de cames sense resistència a la violació turística diària, d’enllustrar amb cura les restes d’un passat gloriós. Però Barcelona es queda aquí: no hi ha dialèctica, no fa futur.

La Shan i el Ru m’ho van dir sense embuts: sota el cel de París es foten de gana, però ser-hi els permet crear, investigar, pensar. A París se l’estimen pels quadres, per les biblioteques, pels museus, però sobretot perquè acull amb els braços oberts a arquitectes, pintors, narradors, filòsofs, poetes, músics, gent que pensa molt i creu poc. Perquè a París tenen clar que la història no l'escriuen només les perdres

A la Barcelona avantguardista, qui l’ha vista i qui la veu. Va tenir el seu minut de glòria fa un segle i d’aquell conflicte permanent encara vivim. Era quan totes les idees feien por i totes enlluernaven alhora. Després van venir dècades de mediocritat, de parsimònia de llei i ordre, de consciències adormides i burgesia rància, ay, senyor! La nostrada lluita de classes, versió industrialització menestral, va deixar pas a la pau del miracle de les pedres en fem pans, versió els estalvis a La Caixa. I així fins ara.

Arreu, tothom canta les excel·lències de Paris acumulades durant segles d’activitat ininterrompuda. Barcelona només hi pot oposar els vestigis de poques dècades glorioses i les despulles que el temps no ha esborrat d’un anar i venir de civilitzacions, no sempre ben acollides. Però, algú s’ha encarregat de donar notícia al món dels nostres grans literats, o dels nostres grans pensadors, o dels nostres grans músics; dels actuals, que també n’hi ha? Qui ha evitat l’exili dels nostres millors científics? Qui ha procurat que Barcelona pensi o creï?

La Shan i el Ru van trobar una ciutat desolada que erosiona la seva memòria a velocitat creixent; una ciutat que porta gairebé un segle pansint-se. La van comparar amb la seva Paris, més de tres-cents anys de vitalitat inesgotable. I Barcelona va perdre: la ciutat dels prodigis no la van trobar enlloc. Com Porter, la Shan, entusiasta xinesa del sud, va acabar dient-me: j’aimeParis.    

BSO: Al llarg del text haureu trobat fins a quatre enllaços amb cançons que expliquen l’amor dels seus autors per la ciutat de Paris:

1.- J’aime Paris au mois de mai. Escrita per Pierre Roche, nascut en les rodalies de la ciutat, i Shahnourh Varinag Azanavourian (Charles Aznavour), parisenc d’origen armeni, parla de la màgia que desprèn una ciutat quan esclata la primavera. És un relat costumista i poètic d’un paisatge urbà i la geografia humana que l’habita. La versió que us proposo és un directe del mateix Charles Aznavour, més francès que mai.
“M'encanta París al maig,
Quan els brots tornen a néixer,
En una nova joventut”.

2.- Paris sera toujours Paris. Albert Willemetz, parisenc, va escriure aquesta cançó pel gran Maurice Chevalier. Parla de l’instint de supervivència d’una ciutat capaç de mantenir-se ferma davant de tota mena de privacions. Fins i tot quan tot sembla perdut, escriu Willemetz, Paris sempre és Paris. He enllaçat la versió que n’ha fet Zaz, l’enèrgica i divertida  jove de Tours que s’està convertint en una de les principals figures de la música francesa d’aquests darrers anys.
“París sempre serà París!
La ciutat més bella del món
Tot i la foscor
La seva brillantor es pot regular
París sempre serà París!
És quan més reduïm la seva il·luminació
quan més veiem resplendir el seu valor
El seu bon humor i enginy
París sempre serà París!”

3.- Dans mon Paris. De nou Zaz canta a la ciutat que l’ha acollit. Aquest cop als barris allunyats dels circuits turístics, on es pot prendre el pols al Paris multirracial on encara perviu l’esperança de la llibertat, la igualtat i la fraternitat.
“Tots aquests barris em són familiars,
Amb gent senzilla i sinceritat,
Aquest és el Paris que m’agrada compartir”

4.- I love Paris. Conegudíssima composició de l’americà Cole Porter, és un homenatge a una ciutat lliure i vital, de part d’un americà que trobava a França la llibertat que a casa li era negada. Us presento la versió de l’Avalon Jazz Band, cinc joves músics entre els que destaca l’artista polifacètic Adrien Chevalier i la cada cop més valorada Tatiana Eva-Marie.
“Estimo (m’encanta) Paris a la primavera,
Estimo Paris a la tardor,
Estimo Paris a l’hivern, quan plovisqueja,
Estimo Paris a l’estiu, quan crema”.